Pedagogika Waldorfska - Najlepsze przedszkole w Bielsku-Białej
Pierwszą siedzibą przedszkola było małe dwupokojowe, zamieszkałe przez pięcioosobową rodzinę mieszkanie - drugą również, tylko jeszcze mniejsze i ciaśniejsze.
W tym samym czasie w sierpniu 1989r. założona została Fundacja Pomocy Przedszkolom Waldorfskim, która dzięki wsparciu wielu Przyjaciół uzyskała materialne środki na zakup lokalu przeznaczonego na przedszkole.
I tak w Mikołaja 6 grudnia 1989 roku staliśmy się właścicielami I piętra, a od roku 1991 całości budynku na ul. Grunwaldzkiej 3, w którym mieści się nasze przedszkole. Od tej pory budynek rozbrzmiewa gwarem kolejnych pokoleń dzieci, a ich rodzice razem z nami współtworzą codzienność i historię.
Tym najważniejszym stawianym przed nami zadaniem jest wspieranie rozwoju dziecka rozumiane szeroko jako: tworzenie warunków do rozwoju indywidualnego potencjału dziecka, jego dobrego wewnętrznego samopoczucia, poczucia wartości, wysokiej samooceny, jak i kształtowanie jego dobrych relacji ze światem społecznym.
Tylko w zgodzie z samym sobą i z innymi można odważnie wędrować w przyszłość, pokonywać progi i trudności, czerpać bezgraniczną radość z działania, tworzenia, zmieniać otaczający świat i żyć pełnią życia.
Najbardziej podstawowe zasady, którymi kierujemy się w przedszkolu wynikają z praw rozwojowych:
Rytm
To pewna oczywistość, ład, porządek. Dzieciom daje poczucie bezpieczeństwa, ale też pewność zdarzeń i wydarzeń, wiedzę, która cieszy.
Wszystko w przedszkolu ma swoje określone miejsce w czasie i w przestrzeni. Wszystko jest znajome, bliskie i oczekiwanie. Rytm jest nieodłącznym elementem życia. Wszędzie tam gdzie jest życie, tam jest rytm: w oddechu, biciu serca... Wychodząc naprzeciw naturze dziecka, także potrzebie poznawania
i przeżywania tym drugim podstawowym elementem pracy pedagogicznej jest powtarzalność. To nie ilość jest ważna, a jakość. Dzieci potrzebują powtórzeń.
Powtarzanie
Naśladowanie jest sposobem poznawania przez dziecko świata i funkcjonowania w nim. Dzięki naśladowaniu dziecko pionizuje się, uczy się mówić, myśleć, i działać w otaczającej rzeczywistości.
Zatem wychodząc z tej prawdy najważniejszym zadaniem i działaniem nauczyciela jest takie przygotowanie się do pracy z dziećmi, w którym jego działania, postawy i obecność w przedszkolu stwarza dziecku możliwość podążania za nauczycielem - rozwijania swoich wszelkich umiejętności i wiedzy.
Przykład musi być godny naśladowania, co niby proste, ale w istocie wymaga od nauczyciela nieustannej pracy nad samym sobą.
Kadra
Wszystkie nauczycielki posiadają stosowne wykształcenie pedagogiczne i wszystkie ukończyły trzyletnie Podyplomowe Studium Edukacji Niezależnej na Uniwersytecie Warszawskim.
Nauczyciel dba o atmosferę ciepła i spokoju, swoją codzienna pracą buduje w dzieciach poczucie bezpieczeństwa i pewności, że świat jest dobry, piękny i prawdziwy.
Nauczyciele uczestniczą w cotygodniowych konferencjach, które służą samokształceniu, pracy pedagogicznej i sprawom organizacyjnym.
Tu - w drodze konsensusu - zapadają decyzje, rodzą się pomysły, rozwiązują problemy, jest też czas na pracę artystyczną.
Więcej informacji na naszej stronie internetowej